<< Back

「作品についての考え」小川佳夫 / 2003.11

″Comments on My Work″ by Yoshio Ogawa, November 2003

 私は、わたしのなかの「記憶の底の光景」、を画布に写したいと考えます。それは目に見える世界だけではなく、五感に訴えてきた全ての「イメージ」(例えば、匂い、温度、湿度、音、肌触り、・・・・等)を指します。また直接自らの手で描く、ということが私にとって重要で、その行為は、私自身の「生」を表現することになります。
私は「偶然性」を大事にしながら絵を描きます。偶然に引き出された色、形には、意識外から出てくるものがあり、意外性に富んでいるからです。その色、形に応えて私は描き加える。新たな色、形が現れ続ける。こうして、ジャズセッションのような画布と私の対峙によって、絵が発芽してゆきます。絵が変化するのに任せて、理想のイメージを探り、納得するまで筆を動かします。それは色、形、物質が、私の視覚に於いて、お互いに響き合う頂点を探るという行為です。音楽家が彼の聴覚を通して天上の音を奏でてゆくように、料理家が彼の味覚を通して理想の味に到達してゆくように、画布の上に新しい「光景」を表現したいと考えます。
絵画という形式は矩形の中だけで表現され、作品は全て、事柄の断片ということになります。したがって、それらは断片ゆえに矩形の外側へ広がり、余韻を感じさせる可能性を持っています。
私にとって絵を描くということは、そこに現れた色と形を通して、「私」という絶えず揺れ動く実体を、手探りしてゆくということです。そして、絵は現実であり、まさに実体です。この世界にほんのひとときしか関与できない私自身の生を作品にストレートに投影させたいと考えます。
私は描く道具になりたいと思っています。

2003年 11月 パリにて 小川佳夫



I would like to reproduce on canvas “sceneries at the bottom of memories” which exist in myself. They are concerned not only with this visible world, but also with all sorts of “images” perceived by five senses (for example: odor, temperature, humidity, sound, touch, etc.) It is also important for me to paint with my own hands using brushes and painting knives. This action enables me as a result to express my own “life”.

When I paint pictures, I attach importance also to “accidents”. Since some of the colors and shapes that spring up by accidents appear apart from the consciousness, they are rich in unpredictable effects. It is in response to these colors and shapes that I add further touches, and then other colors and shapes appear. It is through my confrontations with the canvas, a kind of jam session for me, that the painting begins to germinate.I let the painting transform itself, and try to find the ideal image, continuing to handle the brushes until I obtain satisfaction. It is the act of searching for the summit where the colors, the shapes and the materials resonate with each other in my visual perception. Like a musician who interprets the celestial music through his auditory perception, like a cook who achieves the ideal taste through his gustative perception, I would like to express new “sceneries” on canvas.

The painting is a form expressed only within a rectangle. Therefore, all the works are mere fragments of things. But just because they are fragments, they have the possibility of making us feel an expanse and resonance which go beyond the limit of rectangle.

For me, painting a picture is to grope, by way of the colors and shapes which appear in it, for the substance of my being which vacillates incessantly. The painting is reality. It is the substance itself. If my own life cannot participate in this world but for an instant, I would like to project it directly in my works.

I would like to be a simple instrument of painting.